Palvelua ja teknistä osaamista

Maahantuomme ja varastoimme suomalaisessa teollisuudessa ja liikkuvan kaluston kunnossapidossa sekä koneenrakennuksessa käytettäviä korkealuokkaisia laakereita ja lineaarituotteita, voiteluaineita, tiivisteitä, voimansiirtotuotteita sekä sähkömoottoreita ja vaihteita. Olemme muun muassa Timken-laakereiden sekä Rocol-voiteluaineiden virallinen edustaja Suomessa.

Yhteistyö kanssamme kannattaa

Ole yhteydessä!

Lue lisää yrityksestämme

Tuote-esittelyt

Helppokäyttöinen SmartTEMP-induktiolämmitin laakeriasennuksiin

Halkaistut laakerit – nopea asennus hankaliin kohteisiin

Asennusohjeet

Teräspesälaakerin asennus

Pallomaisen rullalaakerin asennus hydraulimutterilla

Ajankohtaista

Tuote-esittelyssä Timken-kartiorullalaakerit

Timkenin perustaja Henry Timken kehitti kartiorullalaakerin 1890-luvulla. Tämän keksinnön ympärille perustettiin Timken Roller Bearing and Axle Company vuonna 1899. Siitä lähtien Timken on ollut kartiorullalaakereiden johtava valmistaja maailmassa.

Kartiorullalaakerin rullat ja niitä vastaavat vierintäradat ovat muodoltaan kartiomaisia. Kartiorullalaakeri on geometriastaan johtuen erityisen sopiva kantamaan yhdistettyjä kuormituksia (säteis- ja aksiaalikuormia). Kartiorullalaakeri koostuu yksinkertaisimmillaan sisäkehästä (laakerin ”kehää” kutsutaan usein ”kooliksi”) rullineen sekä ulkokehästä. Metrisellä tai tuumaisella mitoituksella valmistetut yksiriviset kartiorullalaakerit ovat hyvin yleisiä erilaisissa ajoneuvoissa ja teollisuuden sovelluksissa. Kartiorullalaakereita valmistetaan tämän lisäksi erilaisina kokoonpanoina, joiden sisäinen rakenne on huomattavasti tavallista yksirivistä laakeria monimutkaisempi. Tällöin kyseessä on yleensä tuumaisella mitoituksella valmistettu laakeri. Tyypillisiä sovelluksia tällaisille laakereille ovat esimerkiksi teollisuudessa yleisesti käytetyt NASH-pumput. Erityisesti tuumaisiin versioihin liittyy paljon teknisesti haastavia seikkoja, joten seuraavassa hieman lisätietoa aiheeseen.

Yksiriviset kartiorullalaakerit




TS-tyypin laakeri on yksirivinen, laajimmin käytössä oleva kartiorullalaakeri. Se koostuu sisäkehäkokoonpanosta (sisäkehä, rullat, pidin) sekä ulkokehästä. Laakeria käytetään usein pareittain vastakkain asennettuina. Laitteiden kokoonpanon aikana yksiriviset laakerit voidaan asettaa vaadittuun välykseen tai esijännitykseen, sovellukseen sopivan suorituskyvyn saavuttamiseksi.

TSF-tyypin laakeri on yksirivisen kartiorullalaakerin variaatio. TSF-laakerissa on laipallinen ulkokooli, joka helpottaa laakerin aksiaalisuuntaista sijoittamista.

Kaksiriviset kartiorullalaakerit




TDO-tyypin laakerilla on tuplaulkokehä ja kaksi erillistä sisäkehää. Laakeri toimitetaan yleensä sisäkehien välirenkaan kanssa esiasennettuna kokoonpanona. TDO-tyypin laakeri soveltuu raskaille kuormille ja on yleisesti käytössä sovelluksissa joissa esiintyy kaatomomenttia.

TDI ja TDIT-tyypin laakerilla on tuplasisäkehä ja kaksi erillistä ulkokehää. Laakeri toimitetaan yleensä ulkokehien välirenkaan kanssa esiasennettuna kokoonpanona. TDIT-tyypin laakeri on kartioreikäinen.



TNA, TNASW ja TNASWE-tyypin laakerit ovat TDO-tyypin kanssa samankaltaisia laakereita (tuplaulkokehä ja kaksi sisäkehää). Sisäkehän etupinnat on kuitenkin pidennettyjä, joten tarvetta erilliselle sisäkoolien välirenkaalle ei ole. Nämä laakerityypit tarjoavat ratkaisun moniin sovelluksiin, joissa vaaditaan yksinkertaisuutta, sillä ne toimitetaan sisäänrakennetulla välyksellä.

TNASW ja TNASWE-tyypin laakerit ovat TNA-tyypin variaatioita, jotka mahdollistavat voitelun akselin läpi. TNASWE:llä on lisäksi pidennetyt sisäkoolin takapinnat, joka mahdollistaa tiivisteiden tai suojien käytön.

Välirengaskokoonpanot

Mikä tahansa yksirivinen kartiorullalaakeri (TS-tyyppi) voidaan valmistaa kaksirivisenä kokoonpanona, välirenkaalla varustettuna. Tällöin laakerin ulko- ja/tai sisäkehien väliin lisätään, sovelluksen tarve huomioiden, halutuilla mitoilla ja toleransseilla valmistettu välirengas. Tällä tavoin voidaan valmistaa laakeri hyvin monenlaisiin sovelluksiin, erilaisilla ennalta määrätyillä sisäisillä välyksillä tai esijännityksillä. Myös laakerikokoonpanon leveys voidaan valita yksinkertaisesti välirenkaiden paksuutta muuttamalla.



Kartiorullalaakereiden hankkiminen

Kartiorullalaakereissa huomioitavaa on, että laitteen suunnittelija suunnittelee laitteeseen soveltuvan laakeroinnin. Erityisesti tuumamittaisten, välirenkaita sisältävien laakerikokoonpanojen kanssa tulee olla huolellinen oikean laakerin valinnassa ja hankinnassa. Laakereista ei välttämättä löydy täydellisiä merkintöjä mikä tekee varaosan hankinnasta haastavaa. On hyvin yleistä, erityisesti teollisuuden kunnossapidossa, että laakereita yritetään hankkia puutteellisin tiedoin. Mikäli laakerin toimittaja ei itse ole tällaisessa tilanteessa riittävän ammattitaitoinen, saattaa laakerin lopullinen käyttäjä saada täysin väärän tuotteen, jolloin seuraukset ovat vähintäänkin viivästyksiä, pahimmillaan kalliita laiterikkoja.

Laakerikokoonpanot (ja tietysti kaikki muutkin laakerit) tulee aina hankkia kokonaisina paketteina virallisilta valmistajan edustajilta. Yrityksemme Motiontek Oy on Timken-laakereiden virallinen maahantuoja Suomessa. Ole meihin yhteydessä, niin saat tarvitsemaasi tukea laakerin hankintaan, oikeanlaiseen asennukseen ja ylläpitoon liittyen.

 

Marko Rantanen

marko.rantanen@motiontek.fi

045 1627727

 

Motiontek Oy

010 501 2360 

myynti@motiontek.fi


Lisää uutisia